
DesignCompanyn perustaja Outi Oravainen on pakkaussuunnittelija, joka on erikoistunut elintarvikepakkausten suunnitteluun. Pakkaussuunnittelijan uransa lisäksi Oravainen tekee pakkausten avaamisvideoita TikTok-kanavalleen, jossa hänen unboxing-videoitaan katsoo yli 40 tuhatta seuraajaa.
Graafiseksi suunnittelijaksi opiskellut Outi Oravainen pitää pakkaussuunnittelussa työn monipuolisuudesta ja vaihtelevuudesta.
- Jokainen projekti on erilainen ja alalla tapahtuu paljon.
Tie ideasta valmiiseen pakkaukseen voi olla jopa vuoden mittainen. Markkinasta täytyy löytyä kyseiselle tuotteelle tarve. Asiakkaan tarve itsestään ei takaa myyntiä. Oravaisen tehtävä on vastata asiakkaan ja kuluttajan toiveisiin pakkauksen ulkomuodosta.
- Huomioon otettavia asioita on paljon: millaiset ovat yrityksen lähtökohdat ja strategia, pakkauksen tekniset vaatimukset, jotta tuote pystytään tekemään ja palvelee tarkoitustaan, materiaalien valinta… Prosessit voivat venyä pitkiksi ennen konkreettisen pakkauksen valmistumista.
Oravaisen vahvuusalue pakkaussuunnittelussa on elintarvikkeet. Ruokatuotteen pakkauksessa tulee ottaa erilaisia asioita huomioon kuin esimerkiksi elektroniikan pakkauksessa.
- Elektroniikassa pitää ottaa huomioon esimerkiksi se, missä kohtaa laitetta on herkimmät alueet ja suunnitella pakkaus niin, että laite pysyy ehjänä. Elintarvikkeissa taas pitää muun muassa miettiä tuotteen säilyvyyttä: löytyisikö vaikka pakkausratkaisu, jolla tuotteelle saisi viikon lisää myyntiaikaa ja näin vähennettyä ruokahävikkiä.
Pakkauksen jatkokäyttö tärkeää ekologisuuden kannalta
Tämän hetken pakkaustrendeistä Oravainen mainitsee ekologisuuden. Lähes kaikki yritykset huomioivat ekologisuuden pakkauksissaan joissain määrin, ja pakkausten kestävyyteen voidaan vaikuttaa monin tavoin.
- Pakkauksesta voidaan tehdä ekologisempi esimerkiksi vaihtamalla muovi kartongiksi tai vähentää muovin määrää. Itse designia suunnitellessani voin toteuttaa pakkauksen painatuksen siten, että vähemmillä painoväreillä saadaan sama ulkomuoto, jolloin värimäärä vähenee ja myös rahaa säästyy.
Isoilla yrityksillä on usein omat henkilöt vastaamassa ekologisuuteen vaikuttavista teknisistä ratkaisuista, jolloin Oravaisen kontolle jää suunnitella myyvä pakkaus. Hän nostaa esille yhden asian, jolla pakkauksen ekologisuusastetta voi parantaa.
- Pakkauksen jatkokäyttö on iso ekologinen tekijä. Jos esimerkiksi suklaarasia on teknisiltä ominaisuuksiltaan sopiva ja design kaunis, voi sitä jatkokäyttää esimerkiksi korurasiana. Pakkausmateriaalin kierrätettävyys on vähimmäisvaatimus pakkaussuunnittelussa.
Pakkauksen designeissa ei kuitenkaan kannata Oravaisen mielestä seurata hetken kestäviä trendejä, sillä designin pitää kestää aikaa ja toimia samanlaisina usean vuoden ajan. Tuotteen designin kanssa saa hassutella, mutta uskottavuus ja tunnettuus pitää säilyä.
- Ruokakaupassa mennään autopilotilla ja napataan hyllyltä tuote sekunneissa. Maitopurkkia ei voi suunnitella pinkiksi, koska se ei olisi uskottava.
Etiketin laatu ja ominaisuudet nostavat tuotteen arvoa
Erilaisilla materiaali- ja painoratkaisuilla voidaan tehdä tuotteesta houkuttelevampi ja nostaa sen arvoa. Jälkikäsittelyllä pystytään vaikuttamaan esimerkiksi tuotteen etiketin sormituntumaan.
- Sillä on merkitystä, miltä pakkaus tuntuu kuluttajan kädessä. Kuluttaja on valmis maksamaan enemmän sellaisesta tuotteesta, jonka painatus huokuu laatua.
Esimerkiksi alkoholituotteiden etiketteihin voidaan haluta säihkyviä tai metalloituja yksityiskohtia, ja haptiset lakat tai embossaukset saavat etiketin tuntumaan sormenpäissä.
Lähes 50 tuhatta seuraajaa pakkausvideoilla TikTokissa
TikTok-suosio ei ollut Oravaisen tavoitteena hänen ladatessaan palveluun ensimmäistä videotaan.
- Pakkaukset koskevat kaikkia, mutta harva tulee ajatelleeksi niitä jokapäiväisessä elämässään. Unboxing-videoita on nähty ennenkin, minä tuon videoilla esiin uusia näkökulmia pakkauksista.
Unboxaus eli pakettien avaamisvideoiden lisäksi Oravainen tekee kanavalleen myös muuta pakkauksia koskevaa sisältöä. Hän kertoo katsojilleen, miten asiakkaalta saatu idea muuttuu konkreettiseksi pakkaukseksi, arvioi erilaisten pakkausten toimivuutta ja nostaa pakkauksista esiin asioita, joihin tavallinen kuluttaja ei tule kiinnittäneeksi huomiota. Ekologinen pakkaaminen ja kierrätys ovat kanavalla paljon esillä.
Videot ovat tuoneet Oravaiselle suosiota ja uusia työtarjouksia, vaikkei hän lähtenyt sosiaalisesta mediasta kumpaakaan alunperin hakemaan, vaan ymmärrystä asiakkaidensa käyttämiin somealustoihin. Oravainen pitää kuitenkin TikTok-yleisönsä yhteisöllisyydestä.
- Pakkaussuunnittelusta on tullut monille jopa toiveammatti. Positiiviset kommentit motivoivat jatkamaan videoiden tekoa, ja monet nuoret ovat jopa pyytäneet minulta apua yrittäjyyteen lähtemisessä.