Painotalossa etiketti käy läpi useita eri työvaiheita, joiden tarkkuutta ja laatua arvioidaan monin tavoin talon sisällä. Auraprintin laatuvastaava Hanne Palomäki kertoo kamerateknologian olevan suurena apuna laadunvalvonnassa -ja tarkastuksessa.
Painotuotteen laatua ja virheettömyyttä valvotaan kamerateknologian avulla. Kamerateknologia vertaa asiakkaan hyväksymää vedosta painotalossa tehtyyn etikettiin ja huomaa poikkeavuudet.
- Kamerateknologiaa hyödynnetään painokoneella ja jälkikäsittelyssä. Teknologia on tarkka ja tuo meille turvaa sen suhteen, että painamamme etiketti on sama, jonka asiakas on hyväksynyt, Palomäki kertoo.
Painokoneilla on myös käytössä kulutustestejä, joilla varmistetaan esimerkiksi etiketin pinnan kesto ja painovärin pysyvyys. Vaikka suurin osa tarkastuksista tehdään koneteknologian avulla, luotetaan värien oikeellisuuden tarkastuksessa edelleen ihmissilmään.
- Painettua värimallia verrataan konkreettiseen etiketin malliin. Painajilla on todella hyvä värinäkö, ja heidän värisilmänsä ratkaisee asian. Värien vertailua voisi kutsua jopa eräänlaiseksi taiteenlajiksi, Palomäki sanoo.
Teknologia pystyy tunnistamaan värin paksuuden, syvyyden ja tummuuden. Vaikka aineisto tarkastetaan koneella, viime hetken värien vertailu toteutetaan edelleen silmällä.
- Ihmissilmä on värien vertailuun lopulta paras väline. Kuluttajat kaupassakin katsovat tuotteita ihmissilmällä, joten on tärkeä nähdä, millainen väristä tulee, Palomäki toteaa.
Auraprintillä on tällä hetkellä käynnissä uusi elintarviketurvallisuuden ISO 22000 -standardihanke. Järjestelmä on tarkoitus saada auditoitua virallisesti tämän vuoden loppuun mennessä.
- Suurimmat asiakkaamme ovat elintarvikevalmistajia tai pakkaajia, joten elintarviketurvallisuus on meille tärkeä asia. Sertifikaatin myötä varmistamme, että tehtaallamme hygieniaan liittyvät asiat ovat kunnossa. Esimerkiksi ulkojalkineilla ei tulla sisälle, käytetään hiusverkkoja, ollaan tarkkoja allergeenien käsittelystä, Palomäki listaa.
Tiedossa ei ole, että yhdelläkään muulla etikettipainotalolla Suomessa olisi ISO 22000 -sertifikaattia, joten projekti on siltäkin osin Auraprintille merkittävä. Auraprint käyttää myös HACCP-elintarviketurvallisuuden omavalvontajärjestelmää, jonka tarkoitus on tunnistaa vaarat.
- HACCP:ssa arvioimme vaaran vakavuutta ja hallintakeinoja. HACCP-tiimi on ollut meillä toiminnassa vuodesta 2015 lähtien. HACCP ja ISO 22000 kulkevat ikään kuin käsi kädessä parhaimman lopputuloksen saavuttamiseksi, Palomäki kertoo.
Vaikka laadunvalvonta on tiukkaa, voi virheitä joskus sattua. Niiden varalle Auraprintillä on laatupalautejärjestelmä, jota käytetään sekä virheen paikantamiseksi että tulevien virheiden ehkäisemiseksi.
- Meidän huomatessa virheen ennen tuotteen lähettämistä asiakkaalle teemme läheltä piti -tilanneraportin. Selvitämme, mitä on tapahtunut ja miksi, käydään asia läpi tekijän kanssa ja lasketaan kustannukset. Teemme korjaavat toimenpiteet, jotta tuote lähtee oikeassa muodossaan eteenpäin asiakkaalle, Palomäki kertoo.
Tilanneraportit käydään läpi koko yrityksen kesken neljästi vuodesta, jotta vastaavien tilanteiden uudestaan tapahtumista voitaisiin ehkäistä. Tapahtuneen virheen syy paikannetaan nopeasti, jotta virhe voidaan korjata ja aineistot saadaan uudelleen painoon.
Laatupalautejärjestelmä toimii lähes samalla tavalla myös silloin, jos virheellinen tuote päätyy tuotteen tilaajalle asti. Ensimmäisenä tutkitaan, onko kyseessä materiaalivika, onko aineistossa häikkää vai onko virhe tapahtunut tuotannossa.
- Tarkistan aineiston vastamallit ja vastanäytteet ja selvitämme tapahtuman kulun. Joskus syytä virheelle voi olla vaikea löytää. Olemme joskus jopa joutuneet saunomaan etikettien kanssa selvittääksemme, löytyykö syy laatuvirheeseen esimerkiksi liiasta kosteudesta, Palomäki naurahtaa.
Auraprintin laatuvalvonta on niin tarkka, että osa tehtaalla huomatuista virheistä ei olisi asiakkaalle ongelma. Virheitä pyritään ehkäisemään myös käymällä aineisto tarkasti läpi asiakkaan kanssa.
- Asiakas saattaa lähettää toiveita, joista me huomaamme, että toteutus tulee olemaan haastava. Silloin on hyvä kommunikoida asiasta asiakkaan suuntaan ja pohtia yhdessä, voisiko aineistoa muuttaa painokelpoisemmaksi, Palomäki kertoo.