Auraprintin viisihenkinen myyntipäällikkötiimi työskentelee itsenäisesti toisiaan tukien. Myyntipäällikkötiimin työt ovat monipuolisia ja vaihtelevat päivästä ja asiakkuudesta riippuen. Myyntipäällikkö Hanne Serell kertoo myyntitiimin töistä ja haasteista.
- Alkuun en edes nähnyt itseäni myyjänä, mutta olen yllättynyt, kuinka monipuolista tämä työ on. Uuden asiakkuuden tai uudenlaisen etikettitarpeen kohdalla haluamme heti alkuun tietää tärkeimmät tiedot itse painettavasta tuotteesta sekä asiakkaan ehdottomat vaatimukset. Näin pystymme tarjoamaan sopivaa vaihtoehtoa ja antamaan alustavan tai sitovan hintatarjouksen, Serell sanoo.
Ensikontaktissa asiakkaan kanssa pyritään selvittämään asiakkaan tarve mahdollisimman tarkasti: mikä tuote on kyseessä, mitä materiaalia pakkaus on, miten etiketöinti tapahtuu, kuinka paljon ja millaisia värejä tuotteeseen tulee.
- Ihannetilanne myyjänä on se, ettei asiakkaalla ole ihan tarkkaa valmista suunnitelmaa ja listaa ehdoista, vaan pääsemme aloittamaan puhtaalta pöydältä. Tällöin pääsen itse vaikuttamaan mm. materiaalivalintoihin ja muihin yksityiskohtiin, Serell avaa.
Toisinaan asiakkaalla on paljon vaatimuksia ja toiveita painotuotteen suhteen. Joskus toiveet eivät osu täysin yhteen Auraprintin tarjoamien mahdollisuuksien kanssa.
- Joskus voimme ohjata tällaiset tilaukset yhteistyökumppaneillemme, mm. eurooppalaisille Concordia Labels -kumppaneillemme. Mutta hyvin vähän tulee vastaan tilanteita, ettemme pystyisi tarjoamaan hieman toisenlaista vaihtoehtoa, joka sopii asiakkaalle. Asiakkaalle ei ole merkitystä tekniikalla tai painomenetelmällä, vaan lopputuloksella, Serell kertoo.
Asiakkailla voi olla myös erityistarpeita, jotka myyntitiimi ottaa huomioon tarjousta tehdessään. Yksi usein toivottu erityistarve on varastointipalvelu.
- Asiakas saattaa tilata pariakymmentä tuotetta, mutta ei voi ottaa kaikkia itselleen heti, vaan pyytää meiltä varastointipalvelua. Tällöin painamme tuotteen ja varastoimme sen ja toimitamme tuotetta asiakkaalle heidän tarpeidensa mukaisesti. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä palveluun, Serell kertoo.
Muita erityistarpeita voi olla esimerkiksi pakkaustapaan tai -kokoon liittyen, erillinen koetyön tilaus tai asiakkaan vierailu tehtaalla tekemässä painotyön aloitushyväksyntää.
- Jotkut brändit voivat olla erityisen tarkkoja esimerkiksi värisävyistä. Tällöin asiakkaan edustajan on hyvä olla paikalla hyväksymässä aloitus, jolloin asiakas voi ensimmäisten vedosten jälkeen tehdä säätöjä väreihin. Koetyö on joskus myös molempien intressi, jonka avulla vältetään virheellisten etikettierien teko ja turha rahallinen menetys, Serell kertoo.
Jo olemassa olevilta asiakkailta saattaa tulla toiveita uuden tuotteen suhteen tai tarve viilata vanhaa tuotetta. Tällöin myyntipäällikkö pääsee hiomaan uusien tuotteiden teknisiä ratkaisuja ja miettimään tarjottavaa kokonaisuutta uudestaan.
- Asiakkaalla on esimerkiksi tietyn kokoinen tuote tietyllä värimäärityksellä. Jos siihen tulee uusia variaatioita, hinnasto ei yleensä muutu. Mutta jos lisätään efektejä tai värejä, niin hinta pitää tarkistaa. Toisinaan asiakkaan uuden tuotteen koko ei istu täysin painokoneisiimme ja painossa tulee esimerkiksi materiaalihukkaa. Tällöin tarjoamme myös hieman muokattua ratkaisua saadaksemme parhaan mahdollisen tuloksen. Asiakas kuitenkin sanoo viimeisen sanan, Serell kertoo.
Myyntipäällikkötiimi toimii yhdessä ja jakaa tietoa
Myyntipäällikön on tärkeä omata kattava tietopankki sekä Auraprintin tarjoamista materiaali- ja painovaihtoehdoista että eri materiaalien käyttäytymisestä. Näin asiakkaan kanssa keskustellessa pystytään tarjoamaan parasta mahdollista ratkaisua.
- Myynnissä on apua oman tuotannon tuntemisesta. Tiedämme tekniikoiden ja koneiden mahdollisuudet. Raakamateriaalin tuntemus helpottaa työtä, jotta emme joudu joka vaiheessa konsultoimaan muita henkilöitä, Serell sanoo.
Myyntipäällikkötiimi jakaa kuitenkin tietoja, kokemuksia ja vinkkejä avoimesti keskenään. Toisinaan tiimikaverilla voi olla tieto siitä, mikä materiaali sopisi parhaiten asiakkaan käyttötarkoitukseen.
- Jaamme paljon tietoa myyntitiimin sisällä avoimesti ja pohdimme asioita yhdessä, ettei kukaan joudu keksimään pyörää uudestaan. Asiakkaat ovat erilaisia, mutta tuotteiden käyttötavoista ja -tarkoituksista voi löytyä samankaltaisuuksia. Emme ole toisillemme asiakkaista niin sanotusti kateellisia, vaan autamme toisiamme, Serell kehuu.
Myyntitiimin sisällä työt vaihtelevat tekijän kokemuksen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Toisilla on enemmän uusasiakashankintaa, kun taas esimerkiksi 13 vuotta myyntipäällikkötiimissä töitä tehnyt Serell vastaa lähinnä jo olemassa olevista asiakkaista.
- Suoraa alueellista jakoa meillä ei ole, mutta uuden asiakkuuden kanssa pyrimme tietenkin katsomaan, kuka myyjistä eniten liikkuu sillä alueella. Auton ratissa vietetty aika on onneksi pienentynyt online-tapaamisten avulla, Serell kertoo.