close X
background image

Blogg

Förebyggande åtgärder och kvalitetsrespons i kvalitetsgranskningen – intervju med Hanne Palomäki, kvalitetsansvarig på Auraprint


I tryckeriet går en etikett igenom flera olika arbetsfaser och på vägen bedöms skärpan och kvaliteten på många sätt. Hanne Palomäki som är kvalitetsansvarig på Auraprint berättar att kamerateknologi är till stor hjälp i kvalitetskontrollen och kvalitetsgranskningen.

Kvaliteten och felfriheten på trycksaker kontrolleras med kamerateknologi. Kamerateknologin jämför provtrycket som kunden godkänt med etiketten som tryckts i tryckeriet och märker skillnader.

- Kamerateknologi används i tryckpressen och efterbehandlingen. Teknologin är noggrann och gör att vi kan försäkra oss om att etiketten vi trycker är likadan som den som kunden godkänt, säger Palomäki.

Tryckpressarna har också slitagetester med vilka man försäkrar sig om att etikettens yta och tryckfärgen håller. Även om största delen av kontrollerna görs med teknologins hjälp så är det fortfarande en människa som kontrollerar att färgerna är rätt.

- Den tryckta färgmodellen jämförs med den konkreta etikettmodellen. Tryckarna har verkligen bra färgsyn och deras färgöga avgör saken. Man kunde faktiskt kalla jämförandet av färger för en konstart, säger Palomäki.

Teknologin kan kontrollera färgens tjocklek, djup och mörkhet. Fast materialet granskas med maskin så görs fortfarande den sista färgjämförelsen med ögat.

- Människoögat är sist och slutligen det bästa redskapet för färgjämförelse. Konsumenterna i butiken ser också på produkten med människoögon, så det är viktigt att se hurdan färgen blir, konstaterar Palomäki.

Auraprint håller som bäst på med ett nytt projekt som gäller ISO 22000-standarden för livsmedelssäkerhet. Man har för avsikt att få systemet officiellt auditerat före årets slut.

- Våra största kunder är livsmedelsproducenter eller livsmedelspackare och därför är livsmedelssäkerheten viktig för oss. Med certifikatet försäkrar vi oss om att allt som har att göra med hygienen är som det ska i vår fabrik. Man kommer till exempel inte in med uteskor, man använder hårnät och man är noggrann i hanteringen av allergener, nämner Palomäki.

Veterligen har inget annat etikettryckeri i Finland ett ISO 22000-certifikat, så projektet är också därför av stor betydelse för Auraprint. Auraprint använder dessutom ett HACCP-system för egenkontroll av livsmedelssäkerheten. Systemet ska upptäcka risker.

- Med HACCP bedömer vi hur allvarlig en risk är och hur den kan hanteras. Vi har haft ett HACCP-team sedan år 2015. HACCP och ISO 22000 går på sätt och vis hand i hand för bästa möjliga slutresultat, förklarar Palomäki.

Fast kvalitetskontrollen är noggrann kan misstag hända. Med tanke på dem har Auraprint ett system för kvalitetsrespons, som används både för att lokalisera fel och förebygga framtida fel.

- När vi upptäcker ett fel innan produkten skickas till kunden skriver vi en tillbudsrapport. Vi tar reda på vad som hänt och varför, går igenom saken med den aktuella personen och räknar kostnaderna. Vi vidtar korrigerande åtgärder så att produkten kan skickas till kunden i sin rätta form, berättar Palomäki.

Rapporterna gås igenom i företaget fyra gånger per år för att man ska kunna förebygga liknande situationer i framtiden. Orsaken till ett fel lokaliseras snabbt för att felet ska kunna korrigeras och materialet tryckas på nytt.

Kvalitetsresponsen fungerar nästan lika om en felaktig produkt når beställaren. Först undersöker man om det är frågan om ett materialfel, om felet finns i originalet eller om det skett i produktionen.

- Jag kontrollerar originalens motprover och vi tar reda på vad som hänt. Ibland är det svårt att hitta orsaken till ett fel. Det har hänt att vi varit tvungna att bada bastu med etiketter för att se om orsaken till ett kvalitetsfel är för mycket fukt, skrattar Palomäki.

Auraprints kvalitetskontroll är så noggrann att en del av felen som upptäcks på fabriken inte skulle vara ett problem för kunden. Man försöker också förebygga fel genom att gå igenom materialet noga med kunden.

- Kunden kanske skickar önskemål som vi vet är svåra att realisera. Då är det bäst att kommunicera med kunden och tillsammans fundera på om materialet kunde göras tryckvänligare, säger Palomäki.

Blogg

Förebyggande åtgärder och kvalitetsrespons i kvalitetsgranskningen – intervju med Hanne Palomäki, kvalitetsansvarig på Auraprint En titt på i dag och in i framtiden – intervju med Ilkka Ylipoti i Pakkauslehti