Toimitusjohtajan vuosikatsaus

11.12.2019

Vuosi 2019 on kallistumassa kohti loppuaan, ja on paikallaan katsahtaa hieman kuluneen vuoden tapahtumiin.

Talouskehitys oli alkuvuodesta melko lupaavaa, ja vuodesta 2019 näytti yleisesti tulevan kohtalaisen kasvun vuosi. Pakkaus- ja etiketöintialalta saatavissa olevan statistiikan mukaan näin oli myös toimialallamme. Syksyyn mennessä näkymät kuitenkin heikkenivät lähinnä Saksan, ja varsinkin saksalaisen autoteollisuuden kokemien  ongelmien vuoksi. Taantuman riski nähtiinkin Euroopan osalta varsin suureksi. Myös toimialamme kasvu tasoittui alkuvuoden pyrähdyksestä, ja Suomen osalta lopputulema taitaa olla parhaimmillaan prosentin tai parin kasvu ellei sitten jäädä nollakasvun lukemille. Nyt vuodenvaihteessa taantuman uhka näyttää väistyneen, ja ensi vuoden näkymä on parempi kuin mitä vielä muutama kuukausi sitten ounasteltiin.

Auraprintin osalta voimme olla tyytyväisiä kuluneen vuoden kehitykseen. Jo aiemmin toteutettu mittava investointiohjelma on osunut kohdalleen ja mahdollistanut toiminnan kehittämisen. Melkoisesta kapasiteettilisäyksestä huolimatta totesimme tarpeelliseksi jatkaa investointeja tuotantotekniikkaan. Vuoden 2019 aikana keskeisimmät kehityskohteet olivat foliointi- ja embossausvalmiuksiemme parantaminen ja UV-fleksokapasiteetin lisäys entisestäänkin.

Foliointi ja embossaus ovat erikoistehosteita, joita on käytetty varsinkin ns. eklusiivisissa tuotteissa, mutta jotka ovat nyt yleistymässä myös elintarvike- ja juomapuolella. Nämä ovat aiemminkin olleet tarjonnassamme, mutta uudella kalustolla voimme toteuttaa entistä vaativampia asiakastarpeita.

Saimme lokakuussa myös uuden kymmenvärisen UV-fleksokoneemme. Tämä 520 mm leveä kone on jo toinen tässä leveydessä; ensimmäisen otimme käyttöön jo toukokuussa 2017. Tämä investointi parantaa jatkossa kykyämme vastata asiakkaittemme toiveisiin mm. lyhyemmästä toimitusajasta.

Lisäksi panostimme digitaaliseen laaduntarkkailuun asentamalla pääkoneillemme tarkkuuskamerat. Järjestelmä on tällä hetkellä käyttöönotto- ja koulutusvaiheessa. Kun se on saatu suunnitelman mukaiseen käyttöön, jokainen etiketti kuvataan ja sitä verrataan asiakkaan hyväksymään vedokseen.  Mahdolliset virheet rekisteröidään ja poistetaan seuraavissa työvaiheissa. Tällä investoinnilla tulee olemaan merkittävä vaikutus laatuprofiiliimme.

Syyskuussa pidettiin etiketöintialan keskeisin messu Labelexpo 2019 Brysselissä. Pääteemaksi näytti nousseen digitaalinen painotekniikka. Kehitys on kulkenut kohti hybridiratkaisuja, joissa digitaalista painotekniikkaa on yhdistetty muuten tyypilliseen UV-fleksokoneeseen. Digitaalinen painatus tällaisessa ratkaisussa on melkein poikkeuksetta mustesuihkutekniikalla toteutettua. Näitä oli esillä jo edellisessä Labelexpossa 2 vuotta sitten, mutta nyt yhä useampi valmistaja tarjoaa tällaisia koneita, ja leveydetkin ovat suurenemassa tähänastisesta 330 millimetristä.  Voi olla, että kilpajuoksu traditionaalisen painolaattaan perustuvan ja digitaalisen tekniikan välillä ratkeaa tasapeliksi ko. hybridirakenteiden myötä.

Kiitän Auraprintin henkilöstöä ja asiakkaitamme kuluneen vuoden yhteistyöstä ja toivotan kaikille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!

Ilkka Ylipoti


Ilkka Ylipoti
Toimitusjohtaja, Auraprint Oy

Blogin kirjoittaja Ilkka Ylipoti on toiminut Auraprintin toimitusjohtajana helmikuusta 2014 alkaen. Ennen Auraprint-uraa hän oli yli 25 vuotta UPM-Kymmene Oyj:n palveluksessa muun muassa Raflatacin Aasian liiketoimintojen johtajana ja UPM Timber yksikön johtajana. Koulutukseltaan hän on maatalous- ja metsätieteiden maisteri. Perheeseen kuuluu vaimo ja kolme aikuista lasta.

Takaisin