Tiesitkö, että meillä työskentelee design coordinator?

23.3.2017

Design coordinator Marika Malho tuntee painotekniikkamme, puhuu aineistojen kieltä suunnittelijoiden kanssa ja kartturoi muutenkin uuden tuotteen, tuoteperheen taikka brändin menestyksekkäästi monivaiheisen prosessin läpi asiakkaan pakkauslinjalle.

Marika800

Myyvä pakkaus on kaikkien tuotantoketjun osien hyöty. Teemme aktiivista yhteistyötä asiakkaidemme kanssa tuottaaksemme juuri niitä – myyviä pakkauksia. Aineiston tuottaminen on paitsi luova, myös tekninen työ. Toisinaan painotekniikat asettavat rajoituksia toteutuksille, toisinaan suunnittelijalle saattaa aueta aivan uusia mahdollisuuksia. Siinä missä suunnittelijalla on visio, ja taito sen toteuttamiseen aineistoksi, meillä on osaaminen aineiston tuottamisesta etiketiksi. Tuolle välille osuu kuitenkin usein alue, jolla on paljon tehtävissä idean ja tekniikan optimaalisen kohtaamisen hyväksi. Meillä tuon alueen asiantuntija on design coordinator. Suunnittelijalla ei tarvitse olla tuntemusta tarjoamistamme painotekniikoista, vaan design coordinator auttaa sovittamaan aineiston ja tekniikan yhteen.

Marika aloitti Auraprintillä asiakaspalvelussa kuusi vuotta sitten. Jo eläköityneen Markku Soukan assistenttina Marikalle kertyi vahva osaaminen premium-tuotteista ja painotekniikoistamme. Taustalla visuaalisen viestinnän opinnot auttavat ymmärtämään suunnittelijoiden maailmaa. Tänään hän toimii paitsi design coordinatorina myös myyntipäällikkönä.

Käärimme Marikan ammattitaidon pakettiin ja nimitimme hänet design coordinatoriksi 2013. Marika on rautainen asiakaspalvelun ammattilainen ja monelle teistä asiakkaista tuttu. Päivät kuluvat erityisesti tuotepäälliköiden ja suunnittelijoiden kanssa työstettävissä projekteista. Vaikka design coordinatorin palvelut ovat tunnettuja premium-tuotteiden tilaajille, suurimpina kohderyhminä alkoholi- ja kosmetiikkateollisuus, ovat ne käytettävissä kaikille. Palvelun avulla olemme onnistuneesti päässeet lähestymään aineiston luomista tekniikan mahdollisuuksien kautta.

”Käyn usein eri suunnittelijoiden kanssa läpi ideoita ja tavoitteita jo ennen aineiston viimeistelyä. Tällöin voidaan yhdessä valita lopputuloksen kannalta paras painotekniikka, ja ottaa jo ennakkoon huomioon sen tuomat mahdollisuudet ja rajoitteet. Nämä keskustelut poikivat parhaimmillaan uusia ideoita, joita asiakkaalle ei olisi muuten edes noussut mieleen. Tämän työn parhaita hetkiä on se, kun yhdessä asiakkaan kanssa hiottu projekti valmistuu ja lopputulos vähintäänkin täyttää kaikkien odotukset.”

Olisiko design coordinatorista apua sinunkin seuraavassa projektissa?

 

 

 

Hilma Larkela
Markkinointipäällikkö, Auraprint Oy

Hilma Larkela on Auraprintin markkinointipäällikkö. Hän on toiminut eri tuotannonsuunnittelun tehtävissä vuodesta 2008 sekä projektipäällikkönä mm. me&aura -projektissa. Tradenomiksi opiskelleen Hilman arki kuluu perheen ja koiraharrastusten parissa.

Takaisin