Kotimaista yhteistyötä ja ympäristöasiaa

15.7.2019

On aina hienoa olla mukana mielenkiintoisissa pakkaussuunnittelun projekteissa. Erityisen miellyttävää se on, kun siinä yhdistyvät kotimainen yhteistyö, ympäristöarvot sekä painotekniset haasteet. Yksi tuoreimmista tällaisista projekteista on ollut suomalaisen Serto-pesuaineen uudistus.

Meillä Auraprintissä on etuoikeus olla mukana monen uuden brändin alkutaipaleella tukemassa pakkaussuunnittelua painotalon näkökulmasta, sekä monen tunnetun brändin uudistuksessa miettimässä, millä materiaali- ja painoteknisellä ratkaisulla haluttu uudistus saataisiin parhaalla tavalla näkyviin myös pakkaukseen. Nämä projektit vaativat aina suunnittelua, palavereja ja usein myös testausta onnistuakseen.

Suomalaisen Serto-pesuaineen uudistus on tuore esimerkki tällaisesta projektista. Serto on kehittänyt uuden pesuainereseptin, jonka ansiosta vaatteet on mahdollista pestä aiempaa pienemmällä pesuainemäärällä. Iso pakkauskoko ei nimittäin välttämättä ole riittoisampi kuin pienemmässä pakkauskoossa myytävä tiiviimpi pesuaine. Oikealla annostuksella entistä tiiviimpi pesuaine voi olla jopa riittoisampaa, kertoo Serton BrandManager Anna-Kaisa Tarjasalo. Uudistuneen pesuaineen yhteydessä Serto lanseeraa myös maailman pienimmän pesupallon, joka havainnollistaa entistä selkeämmin, kuinka vähän pyykinpesuainetta oikeasti tarvitaan ja auttaa kuluttajia annostelemaan sitä oikein. Pesuaineen tiivistäminen vaikuttaa myös pakkauskokoon ja pakkauksen muovin määrään: uusissa pakkauksissa on käytetty 12 prosenttia vähemmän muovia ja pienemmät pesuainepullot vievät myös vähemmän tilaa. Nämä uudistukset ovat pieniä tekoja ympäristön hyväksi ja ilman muuta sellaisia, että niiden halutaan näkyvän myös tuotepakkausten designeissa.

Designien suunnitteluvaihe on se vaihe, jossa painotalo tulee kuvaan mukaan. Tässä vaiheessa päätetään minkälaisella etiketöinti- tai painatusratkaisulla uutta designia lähdetään viemään pakkauksiin. Tämä vastuualue on Serto-projektissa ollut pitkälti Kiillon kehityspäälliköllä Mika Haralla. Serto-pakkauksissa Kiilto päätti iloksemme jatkaa Auraprintin kanssa kutiste-etiketeillä, sleevereillä. Ne kutistetaan pesuainepullojen päälle ja niiden avulla koko pakkauksen pinta voidaan hyödyntää painatukseen ja halutun visuaalisen ilmeen saavuttamiseen. Pesuaineiden eri tyypit personoidaan painetuilla sleevereillä ja näin ei tarvita erilaisten painettujen pullojen varastoja, vaan asiakas voi tilata tarpeen ja kulutuksen mukaan tarvittavan määrän kutakin sleeveriä. Tämä pienentää hukkaa ja esimerkiksi uusi tuoteversio on helppo ottaa kokeiluun pienellä pakkaussatsauksella.

Uudet Serto-pyykinpesuaineet on nyt lanseerattu ja hehkuvat jo kauppojen hyllyillä kauniissa pastellisävyissä. Huolellista suunnittelua ja useampaa testauskertaa projekti vaati, sillä pullon muoto asettaa omat haasteensa sleeverin kohdistamiselle ja tekstien asetteluille. Sleeveriaineistolle tarkoitetulla ohjelmalla voimme reprossa mukauttaa tekstejä ja muita elementtejä niin, että etiketin kutistuminen otetaan huomioon pullon eri kohdissa. EAN-koodien, logojen ja muiden tärkeiden elementtien asemointi on silti suunniteltava tarkasti, jotta niissä ei tapahdu ikävää vääristymistä. Nyt kun kaikki palaset on saatu paikoilleen ja värikkäät, näyttävät pullot markkinoille voidaan todeta, että projektin onnistumiseen kannatti luottaa.

Serto-uudistus on myös hyvä esimerkki kotimaisesta yhteistyöstä: Sertoa valmistava Kiilto on vuonna1919 perustettu suomalainen perheyritys, Serto-pullot valmistetaan Suomessa Monninkylässä ja sleeverit  vuonna 1886 perustetussa Auraprintissä Turussa. Onhan myös lähituotanto ympäristöasia. Kuten uusissa Serto-pulloissa sanotaan: pieni on kaunista ja pienesti toimimalla saa suuresti aikaan.

Aurinkoista kesää kaikille toivottaa,

Auraprint

Katriina Hieta
Myynti- ja markkinointipäällikkö, Auraprint Oy

Blogitekstin on kirjoittanut Auraprintin myynti- ja markkinointipäällikkö Katriina Hieta. Pesuaineisiin liittyvät tuotetiedot Kiillolta.

Takaisin