Digitaalista tehoa

3.3.2016

Digitaalisuus on iso mahdollisuus, jota ei ole vielä hyödynnetty pakkausten kohdalla kovinkaan paljon. Digitaalisen painotekniikan puolella on mahdollisuuksia vaikka mihin: numerointien ja vaihtuvien QR-koodien lisäksi mitä tahansa muuttuvaa dataa voidaan käyttää. Miltähän kaupan hyllyllä näyttäisi vaikkapa sarja lasten shampoopulloja, joissa olisi 30 erilaista hahmoa ja väritystä prinsessoista skeittityttöihin ja taikureista korismestareihin? Tai lounasleipäpakkaukset, joissa olisi liuta aforismeja niin hyvään kuin pahaankin päivään? Digitekniikalla nämä onnistuvat siinä missä yksi samanlainen tarra.

Pelkästään digitaalisen painotekniikan mahdollisuuksiinkaan ei tarvitse rajoittua: laajennettu todellisuus antaa mahdollisuuksia fyysisen pakkauksen ja virtuaalisen todellisuuden yhdistämiseen. Juustopaketin etiketin kuva voi olla älypuhelimen avulla pääsylippu Alppimaisemiin katselemaan ylhäältä rinteestä auringonpaisteista kylää. Tai virtuaalimaistelemaan höyryävää fondue-pataa alppimusiikin kera afterski-osuudella. Miksei joku onnellinen juuston nautiskelija voisi päästä oikeastikin Alppimaisemiin kampanjaan liitetyn kilpailun voittajana!

Vain mielikuvitukseni rajoittaa painetun tuotteen ja virtuaalitodellisuuden yhdistämisen mahdollisuuksilla leikkimistä. Ideariihi vaikka teini-ikäisten puhelinvirtuoosien kanssa antaisi varmasti uusia, mielenkiintoisia ajatuksia. Myös vierailu laajennettuun todellisuuteen pohjautuvan sovelluksen kehittäjien luona avasi silmiä: oikeasti tämä toimii! Jos sinulla on ideoita ja halukkuutta muuttuvan tiedon käyttämiseen painotuotteissa, tai haluat kuulla lisää painetun tuotteen ja elävän sisällön yhdistämisestä, niin kerro ihmeessä meille!

Kanavien ja medioiden lisääntyminen ei ole uhka, vaan mahdollisuus. Kun yrityksen tai brändin tarinaa voi kertoa mitä erilaisemmissa medioissa, se myös löytää paremmin perille ja jää mieleen. Pakkaus on yksi tärkeä markkinointikanava ja media, joten sen täysimittaiseen hyödyntämiseen panostaminen varmasti kannattaa. Näkökulmaa laajentamalla tai laajennetulla todellisuudella – miten vaan.

 

Katriina Hieta
Myynti- ja markkinointipäällikkö, Auraprint Oy

Katriina Hieta on työskennellyt Auraprint Oy:ssä eri tehtävissä vuodesta 2000. Aiemmin mm. laatupäällikkönä, nyt jo useamman vuoden myynnin ja markkinoinnin tehtävissä. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri. Uusperheeseen kuuluu aviomies sekä kolme teini-ikäistä tyttöä.

Takaisin