Uusi innovaatio kierrätettävien juomatölkkien pakkaamiseen

10.8.2016

Juomatölkkien kierrätettävyys paranee entisestään: Saimaan Juomatehdas tuo uuden, yhteistyössä UPM Raflatacin ja Auraprintin kanssa kehitellyn  pakkausinnovaation markkinoille ensimmäisenä Euroopassa.

Etiketöityjen juomatölkkien kierrätys ei ole aikaisemmin onnistunut. Saimaan Juomatehdas tuo nyt markkinoille yhteistyössä UPM Raflatacin ja Auraprintin kanssa kehitetyn pakkausinnovaation, jonka ansiosta etiketöidyt tölkit voidaan kierrättää painettujen tölkkien tavoin. Innovaatio hyödyttää kuluttajaa, ympäristöä ja koko juoma-alaa.

Suomalainen juomapakkausten kierrätysjärjestelmä on tunnetusti maailman tehokkain. Parhaiten kiertävät pantilliset tölkit, joiden palautusaste on peräti 95 prosenttia. Palautusjärjestelmän haasteena on kuitenkin ollut etiketöityjen tölkkien kelpaamattomuus kierrätykseen – etikettien muovin osuus tölkin kokonaispainosta on ollut liian korkea.

Etiketöityjä tölkkejä tarvitaan, kun halutaan pakata pienempiä oluteriä tölkkiin. Valmiiksi painettuja tölkkejä ei valmisteta alle sadantuhannen kappaleen erissä, joten Saimaan Juomatehtaalla ja muilla alan toimijoilla oli hankala ongelma. Sitä ei kukaan ollut kyennyt ratkaisemaan liiketaloudellisesti kannattavasti ja samalla ympäristö huomioon ottaen.

“Olo oli kuin entisellä harakalla vastatervatulla katolla – kun se sai nokan irti, pyrstö tarttui kiinni”, kuvailee Saimaan Juomatehdas haastetta blogissaan.

Saimaan Juomatehdas löysi kuitenkin ratkaisun ongelmaan yhteistyössä maailman johtaviin etikettimateriaalien valmistajiin kuuluvan UPM Raflatacin ja etiketöintiratkaisuihin erikoistuneen painotalo Auraprintin kanssa.

“Saimaan Juomatehdas on sitoutunut kestävän kehityksen periaatteisiin, joten halusimme löytää periaatteittemme mukaisen ratkaisun pienempien juomaeriemme pakkaamiseen tölkkiin. Jälleen kerran on todistettu, että yhteistyössä on voimaa! Alan liiketoimintamahdollisuuksia rajoittaneeseen ongelmaan löytyi ratkaisu, kun sitä tosissaan haimme ennakkoluulottomasti yhdessä toimien. On palkitsevaa, että lopputuloksesta hyötyvät kaikki: kuluttajat, ympäristö ja alan toimijat”, kertoo Saimaan Juomatehtaan toimitusjohtaja Jussi Laukkanen.

Kuluttajille uusi pakkausinnovaatio näkyy alhaisempana keskihintana sekä laajempana valikoimana.

Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen ottaakin tiedon pakkausinnovaatiosta ilolla vastaan: ”Oluenystäville uusi pakkausratkaisu on tervetullut. Se tekee mahdolliseksi pienten tuotantoerien pakkaamisen tölkkeihin, mikä puolestaan laajentaa tuotteiden kirjoa. Pakkauksen yleistymisellä on toivon mukaan myös vaikutusta massaoluita kalliimpien käsityöoluiden hinnoitteluun kuluttajaystävällisellä tavalla.”

Myös ympäristö kiittää uutta kierrätettävää pakkausta. Kerätystä tölkkimateriaalista voidaan käytännössä 100 prosenttia käyttää suoraan uusien tölkkien valmistukseen, ja kierrätystä voidaan toistaa lähes loputtomiin. Kun kierrätetyistä alumiinitölkeistä tehdään uusi tölkki, valmistuksessa tarvitaan vain 5 prosenttia siitä energiamäärästä, joka kuluu tölkin valmistamiseen aivan alusta, raaka-aineista lähtien. Myös tölkkien pulloja parempi logistinen tehokkuus säästää ympäristöä.

Pakkausinnovaatio avaa kaikille juoma-alan toimijoille uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen ja kehittämiseen myös kansainvälisillä markkinoilla.

Myös UPM Raflatac on innostunut innovaation saatua uuden käytännön sovellutuksen Euroopassa. ”Pakkauksilla on erittäin suuri merkitys loppuasiakkaillemme. Hyvännäköinen ja moneen muotoon taipuva Vanish™-etikettimateriaali soveltuu hyvin juuri Saimaan Juomatehtaan kaltaisten yritysten tuotteisiin, joissa tavoitteena on laadukas, näyttävä tuote. Vanish on myös hyvin kustannustehokas valinta pienempien olut- ja juomaerien etiketöintiin. Tarramateriaalit ovat kasvattaneet osuuttaan juomapakkausten suunnittelussa. Uutena aluevaltauksena tölkkien etiketöinti tarjoaa mielenkiintoisen liiketoimintapotentiaalin”, sanoo UPM Raflatacin Film Business Director Tuomo Wall.

Saimaan Juomatehdas hyödyntää jo täydellä höyryllä uutta pakkausinnovaatiota. Alkon hyllyille ovat jo ehtineet uudet Marsalkka Vaalea Luomu 5,2 % -pakkaukset – Euroopan ensimmäiset kansalliseen palautusjärjestelmään hyväksytyt etiketöidyt tölkit.

Tiedote julkaistu 9.8.2016

Lisätietoja tölkkietikettien painamisesta ja etiketöintiasioista saat Auraprintin myynnistä!

Marsalkka Vaalea 5,2 7


Takaisin